lördag, april 28, 2007

Italien

Att jag bott i Italien är ingen hemlighet, och var i Italien (Siena, mitt i Toscana) är inte heller hemligt. Att jag sprängt många av mina vänners romantiska drömmar om Italien är inte heller det någon hemlighet.
Nej, italienarna är inte särskilt trevliga och vänliga mot främlingar. Redan allra första dagen råkade vi ut för riktiga rötägg ärligt talat, och i Siena är man på sin vakt konstant för att inte bli blåst på restauranger, hos frisören där du förutom en katastrofal klippning eftersom frisörerna ignorerar allt du säger och oavbrutet pratar i telefon dessutom tar det dubbla i betalning mot vad de angett innan (taglia (klippning): 18 euro, och när man går därifrån utan att ha fått något mer än just en klippning så har man betalat 40 euro.) Italienarna är väldigt patriotiska, ogillar andra matinfluenser och ogillar framförallt kryddor, något man som svensk får vänja sig vid. Fast det är ganska skönt nu när jag är hemma igen och helt plötsligt tycker att "medium" på indiska restaurangen känns väldigt, väldigt hett.

Sedan finns det ju några saker som var precis som jag trodde också.
*Den italienska glassen är bäst i världen.
*Italienarna är sämre än fransmännen på engelska. Detta faktum förklarade min italienskalärare i Siena med att italienarna till viss del lever kvar i romarriket, de är övertygade om att Italien faktiskt är världens centrum. Ungefär som vissa amerikaner.
*Det italienska kaffet är otroligt. Och billigt. Ingen latte för 30 spänn där inte. Och jag blev aldrig utskrattad för att jag beställde latte när jag kände för det, inte när italienarna dricker latte eller liknande.
*De är smala. Riktigt smala. Och kläderna är jättesmå. Men inte skorna!
*Fotbollen. Inga kommentarer. Där har de själsfränder i engelsmännen.

Sen fanns det några överraskningar, både positiva och negativa.
*Järnvägen är extremt välutbyggd i Italien, och inte farligt dyr heller. T/R Florens-Venedig med Eurostar-tåg (deras snabbtåg) kostade 60 Euro, inte farligt. Oftast går tågen i tid också. Nästan oftare än här hemma ärligt talat.
*Byråkratin är... det finns inte ord. Sanslös. Och inget, verkligen INGET går att göra online. Här är det köa, stämpla, kopiera, köa igen, stämpla, få reda på att du fått stämplarna i fel ordning, göra om från början, gå dit där du ska lämna in alla stämplade dokument bara för att få reda på att det de sa från början var fel och du hade egentligen inte behövt alla de där stämplarna. Typ.
*De Berlusconiägda TV-kanalerna är verkligen.. Berlusconiägda. Det märks framförallt i rapporteringen av vad regeringen gör, och vad Berlusconi gör. Jag vet inte vad jag trodde innan, men vi är nog ovana vid att TV är så extremt politiskt.
*Att Siena inte har något brottslighet (i princip ingen). Helt fantastiskt! Och det har inget att göra med maffian, de har bara ingen brottslighet. Detta har bl.a. med deras contrades att göra (stadsdelar), orkar inte gå in mer på det nu.
*Priserna är verkligen inte farliga i Siena, jag upplever Italien som ett land där priserna varierar kraftigt, men absolut inte ligger över svenska priser. Kanske på boenden och liknande, det kostar en del, men inte annars. På restauranger får du generellt MYCKET mer för pengarna där än här hemma. Men självklart beror det på stad och säsong också, och man får se upp med allt som läggs på (bordsavgift, serviceavgift etc).
*Religionen märks i princip inte alls. Jag får ofta höra opålästa människor säga att aborter är förbjudna i Italien (näpp, tillåtet), att det inte går att få preventivmedel (jodå, lika enkelt som hemma), och att alla italienska familjer är stora (snarare tvärtom, de har haft Europas lägsta födslotal i flera år, nu vet jag inte om något annat land har lägre men..).
*Modet. HERREGUD. Folket i Siena såg ut som... jag vet inte. Inte var de en hög fashionistas inte. I Milano var det lite mer stil, men det är nog också den enda staden där invånarna haft stil.

Trots allt har jag utvecklat en kärlek till Italien som kommer att bli svårsläckt. Det hände så otroligt mycket med mig och i mig (själsligt) under min tid där som alltid kommer att finnas kvar. Jag har blivit en riktig vinfantast under tiden, älskar än mer att resa än jag gjorde innan och har lärt mig älska bra pasta i hemlagade former. Och glass. Och kaffe. Och tiramisù (det SKA jag lära mig att laga en riktigt bra variant av. Har i Sverige bara fått äckliga än så länge. Det ska inte vara blöt botten heller..) Jag har en stor vilja av att se södra Italien, Sicilien, Neapel, klacken, tån...

Det jag ville skriva om när jag började skriva det här inlägget var just södra Italien där maffian hanterar sophanteringen. Jag behövde läsa det och jag tycker att alla som hyllar Italien ohämmat ska läsa det. Visst, jag märkte ingenting av maffian men de påverkar trots allt miljontals invånare med det de gör. Det är just detta som gör mig så skeptisk att åka till södra Italien. Det handlar inte om rädslan om mitt eget liv och min egendom utan om att stödja maffian ekonomiskt vilket jag garanterat gör, oavsett om jag vill eller inte, om jag besöker vissa städer. Kanske är det en dröm som får ligga i vila till jag läst på mer om hur det ser ut och var det går att åka ändå.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha! Forlat, kan inte lata bli att skratta! Har i Italien (i vissa delar i alla fall) ar ju Siena kant for sin inavel och sin motvilja mot utsocknes, visste du inte det? Kanske darfor de var sa otrevliga? ;)

Undrar dock i vilken bubbla du bodde nar du sager att religionen inte ar sarskilt narvarande? Religionen ar ju overallt! Visserligen bor jag ju mer soderover, men aven i media ar ju paven och hans anhangare allerstades narvarande.
Och tagen! Herregud, tagen! Svindyra och standigt forsenade. Himmel, san angest!

Byrakratin borjar dock forbattras med fler tjanster som erbjuds online.

Vad galler camorran och stodjandet av denna, sa har du ju ratt till viss del. Dock maste sagas att storre delen av Campagnia ar numera i uppror mot camorran och den organiserade brottsligheten stoder standigt pa allt storre motstand. Visst, det kommer ta decennier innan konkreta resultat nas, men det ar alltid en borjan.
Sa ak till det vackra sodra Italien, se bara upp for vart du aker. Informera dig ordentligt innan!

10:36 fm  
Blogger Amnett said...

Så Siena är känt för inavel. Det betvivlar jag att du hörde INNAN du åkte till Italien.

Däremot VET jag, precis som du om du läst på lite innan du skrev kommentaren, att i Siena är contradorna extremt viktiga, i princip viktigare för det dagliga livet än religionen för många. Precis som de är helt galna i sin palio. Visste du inte det? ;)

Mer allmänt känt och helt omöjligt att missa är ju att södra delen av landet är känt i resten av Italien för att.. tja, ingenting fungerar, för att de lever på norditalien, för att de är slöa, och starkt troende.. för att nämna några av de saker jag hörde.

Så jag förstår att du har en annan bild av landet än jag har, och det är ju bra att vi alla ser olika delar av världen, eller hur?

Jämfört med svenska tågpriser tycker jag inte de italienska är särskilt dyra, framförallt inte om du väljer bort Eurostar, precis som jag skrev i inlägget, det är ett hett tips om du vill resa runt i landet! Och om du vill resa från Toskana till många andra delar av landet rekommenderar jag SENA, i tid, och inte så farligt dyra. Och efter att ha pendlat sthlm- linköping ett år tycker jag inte att tågen i Italien var särskilt mycket försenade. Jag är van med att tågen i Sverige är omkring 30 minuter försenade på sträckor längre än Sthlm-Uppsala.

För övrigt träffade jag på mina två första rötägg i Rom, och rötäggen jag träffade på i Siena (förutom att de från staden var väldigt slutna) var från Sicilien båda två :) Men jo, sieneserna var slutna.

10:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home