måndag, april 23, 2007

Boris Jeltsin död!

Läs mer här, här och här tex.

Delar av dagens övriga nyhetsbrus.

*Bergshamra, hem för granater. Tur att du inte bor där längre gullet :)
*18-åring nämndeman i Stockholms Tingsrätt. Ärligt talat vet jag knappt vad en nämndeman gör, men han verkar lite väl ung. Och borde de inte ta in någon som verkligen vet vad det handlar om om de nu ska ta in en yngre person? Eller han kanske ska hjälpa till i fall där någon blivit tagen kring Stureplan med kokain på fickan.
*Dagens "tur att det inte var jag". Även om jag är fullt medveten om att det inte är mina pengar skulle det kännas ack så tråkigt att inte få röra dem. De som känner mig förstår mig.

Dagens svåra blir ju helt klart om vi ska förbjuda kamphundar i hyreshus. Jag som är uppväxt med hundar tycker att en del hundar är obehagliga och kan bara gissa hur det känns om man har en större rädsla för hundar generellt. Sedan kan jag ju tycka att bara för att trappuppgångar och portar är mörka och det kan finnas våldtäktsmän i dem på kvällarna behöver man ju inte förbjuda trappuppgångar och portar. Jag tror kanske mer på ett hundkörkort, problemet som uppstår då är ju hur vi gör med den "svarta marknaden" och antalet oregistrerade hundar som jag har en känsla av kommer att öka dramatiskt.

Idag säger regelverket att: Ägare ska registrera hundar som stadigvarande finns i Sverige. (från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000537.htm).

Lagen säger dessutom att det är "förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende." (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=153)

Nu tycker jag att Svenska Bostäder har uttryckt regeln på ett bra vis, d.v.s. endast om hunden attackerar någon eller har stor kamplust som uttrycks mot andra djur eller människor ska kunna förbjudas i deras lägenheter, men jag hörde på P3 imorse om någon som inte ens fick hyra en lägenhet för att hennes hund av somliga kunde uppfattas som en kamphund, och då har det gått alldeles för långt.

Sista nyheten att avhandlas för dagen (intensiv nyhetsdag idag!). Lars Leijonborg avgår! Ett beslut jag inte kan annat än ställa mig bakom, han har inte tillräckligt stort stöd längre och tja, som kapten för sin skuta får han också ta ansvaret för det som händer. Jag har inte särskilt många personliga åsikter om Lars, däremot om Folkpartiet men de hör hemma i en helt annan diskussion.

Och så bara en liten nyhet till. Han har blivit av med sin tandvärk. Pust!